söndag 2 oktober 2011

16 Juli 2011 - Bröllopstårta

De här tårtorna var oxå till ett bröllop. 70 pers och en liten bakelse till en glutenallergiker.
Det här var utan tvekan den största utmaningen för mig, när det gäller tårtor.
Hade aldrig gjort en moussetårta så det blev en del provtårtor innan för att säkerhetsställa att jag skulle klara av det. Att göra tårta till ett bröllop ställer så stora krav för då ska ju alllt vara perfekt..
Önskemål var hallonmousse och browniebotten. Hon ville ha färska blommor på och att det skulle var ringlad choklad över hela tårtan. Då kom jag på att jag hade sett ett recept på en tårta som jag var sugen på att testa. Jag gjorde om receptet lite, men det blev väldigt gott, men mycket invecklad och omständig tårta att göra. Iaf när man ska göra 5 stycken, till ett och samma tillfälle.
Jag gjorde, i vanlig ordning när det gäller bröllopstårtor, en provtårta.
Det skulle var helt omöjligt för mig att göra alla 5 tårtor direkt till bröllpet, för när det gäller moussetårtor så ska de stelna och då är ju formen upptagen och det går inte att baka flera. Har ju inte 5 formar i samma storlek.
Hon fick helt enkelt ta hem provtårtan, frysa den och sen tina den sakta och smaka igen. Det funkade. Sen var hela vår frys full av moussetårtor. För att komplicera det lite extra så gjorde jag tre lager på tårtan.
Botten är en browniebotten i ett lager
sen är det ett lager cheesecake med vit choklad
och till slut moussen.
Så först bakade jag browniebotten, gjorde cheesecake och bakade igen. svalna och kallna. Sen på med moussen och stelna..
Som sagt så blev den jättegod och det var helt klart värt besväret. Chokladen fick hon spritsa på själv eftersom den inte blev bra efter man tog ut den från frysen.

Jag gjorde som sagt denna tårta några gånger för att den skulle bli bra, så den blev årets midsommartårta och de som åt den då sa att den var gudomlig. tre kakor i ett.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar