söndag 2 oktober 2011

8 september 2011 - oreos cupcakes

För ca en månad sen så kom två jobbarkompisar hit och fikade och då såg jag min chans att få baka dessa helt underbara cupcakes! De är lite anorlunda än 'vanliga' cupcakes. Jag kommer därför att dela med mig av receptet till dessa för de måste ni testa.
Bland de godaste jag ätit faktiskt.

Oreos cupcakes:
12 stora cupcakes

4 dl vetemjöl
3 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
2 tsk vaniljestrakt/vaniljsocker
170 g rumstempurerat osaltat smör
400 g ljus muskovadosocker
4 ägg
3,5 dl filmjölk
12 stora oreokakor

1. Dela oreokakorna i två delar, den halvan medden vita fyllningen på lägger du i botten på varje muffinsform, den vita fyllningen skall ligga uppåt mot dig.
Den andra halvan utan vit fyllning spar du till frostningen.
Hur många muffins det blir beror ju på hur stora muffinsformar du använder.
2. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Blanda samman alla torra ingredienser förutom vanliljsockret.
4. Vispa smöret mjukt och krämigt, tillsätt muskovadosocker och vanlijsocker och se till att allt blandas ordenligt.
5. Tillsätt sedan äggen, ett i taget under fortsatt vispning.
6. Blande de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd ner det växevis med filmjölken och se till att det blir ordentligt blandat utan att överarbeta smeten.
7. Fyll muffinsformarna till 3/4 med smet och grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Beror helt på vilken storlek du valt. Känn med sticka!
8. Låt dom kallna på bakgaller under bakduk.

Oreofrostning:
5 dl grädde
4 msk florsocker
0,5 tsk vaniljextrakt
6 msk oreokaksmulor
mini-oreos

1. Vispa grädden tillsammans med florsocker och vaniljextrakt.
2. Vänd ner oreokaksmulorna i grädden.
3. Spritsa på cupcaken och garnera med mini-oreos.

Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar