onsdag 16 maj 2012

10 december 2011 - piratskepp

Barnkalas! Sonens första barnkalas med pirattema. Skälvklart skulle tårtan vara i form av ett piratskepp. Googlade mycket kan jag säga innan jag bestämde mig hur den skulle se ut. Hittade en fin tårta som jag bestämde mig för att kopiera *inte allt men i stora drag*.
Kommer inte ihåg fyllningen men det har var en hel del jobb med att få ordning på denna. Dels så fick jag baka stora delar av tårtbottnar för att senare skära ut formen av ett skepp. Sen täckte jag hela tårtan med chokladkräm, dekorerade med center och såna 'rörkakor' som jag inte minns vad de heter som blev kanoner och luckor på sidorna av skeppet . Smälte choklad och gjorde relingar på ett bakplåtspapper. När jag skulle göra masten så tog jag en grillpinne och trädde på rörkakor, seglet är gjort i vanligt papper eftersom jag inte fick till det med SP. Jag hittade små piratljus på en nätbutik som fick agera besättning och kronan på verket blev ett tomtebloss i fören som tändes när jag bar in tårtan till barnen som drog efter andan när dom fick se den. Jag hade en vision som att göra vatten av gelatin, typ Jell-O. Hittade ingen färdig blå i affären så jag skulle försöka ge mig på att göra det själv. Pyttsan! Det gick inte alls. Den smälte direkt så tårtan låg på riktigt och simmade i en blå, söt, vattning sörja. god men blöt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar